Historia i tradycja firmy Parker
Założyciel Parker Pen Company, George Safford Parker, sfrustrowany tym, że nie może znaleźć pióra, które dobrze pisze i nie przecieka, postanowił pewnego dnia stworzyć własną linię produktów. Od początku przyświecała mu idea, że jego wieczne pióra mają być jak najwyższej jakości – zarówno piękne, jak i niezawodne. Dzięki temu udało mu się wykreować markę, która do dziś cieszy się ogromnym uznaniem na całym świecie.
Początki firmy Parker
George był nauczycielem telegrafii, więc nie mógł pozwolić sobie na zainwestowanie w wielką fabrykę czy sieć dystrybucji. Dlatego jego pierwszymi klientami byli… studenci! Bardzo szybko było go jednak stać na założenie firmy i tak Parker Pen Company narodziła się w 1888 r. w Janesville Wisconsin w USA.
W 1889 r. Parker stworzył swoje pierwsze pióro pod oficjalnym szyldem, a w 1891 r. znalazł inwestora, brokera ubezpieczeniowego F. Palmera, który za 1000 USD, wykupił połowę udziałów zarówno w patentach, jak i aktywach.
Rozwój technologii i ekspansja nowych rynków
Pierwszy duży przełom technologiczny w firmie miał miejsce w 1894 r. i dotyczył systemu podawania atramentu, który przewrotnie nazwano Lucky Curve. Został on zaprojektowany w celu odprowadzania tuszu z powrotem do zbiornika przez działanie kapilarne, gdy pióro było w pozycji pionowej. Parker wykorzystywał to rozwiązanie w większości swoich najlepiej sprzedających się piór do 1928 r.
W 1898 r. powstała nakładka na pióra, która chroniła przed wyciekiem atramentu. Była to innowacyjna zmiana, która szybko została podchwycona przez innych producentów piór wiecznych. Oprócz posiadania kreatywnych talentów, Parker rozumiał działanie konkurencji i znaczenie rozwoju rynku. W 1903 r. rozpoczął światową trasę marketingową, mając nadzieję na znalezienie światowych dystrybutorów. Jego pierwszym sukcesem był region skandynawski.
Czasy wojny
W przeciwieństwie do większości firm, Parker nie zwalniało tempa rozwoju z powodu wojny. Działo się tak częściowo z powodu nieoczekiwanego wynalezienia Trench Pen. Jego unikalna konstrukcja pozwoliła żołnierzom na uzupełnienie swoich piór podczas pozostawania w okopach. Departament Wojny USA przyznał Parkerowi kontrakt na Trench Pen, zapewniając firmie finansowy sukces podczas pierwszej wojny światowej.
Po raz kolejny udowadniając swoje oddanie wszystkim aspektom biznesu, w 1914 r. Parker zatrudnił swojego syna, Russella, aby skoncentrował się na produkcji i pewnych obszarach administracji. Pięć lat później Kenneth, drugi z synów Parkera, dołączył do ojca i brata, aby poprawić działania marketingowe firmy.
W 1921 r. najważniejszy produkt – pióro Parker Duofold – potwierdził reputację Parkera jako firmy tworzącej najbardziej niezawodne i najmodniejsze przybory piśmiennicze na rynku. Duofold kosztował 7,00 $, co na tamte czasy stanowiło ogromny wydatek, a i tak cieszył się niesłabnącą popularnością. To pozwoliło na poszerzenie sieci dystrybucji na całą Europę, Australię i USA.
Lata 30. okazały się kolejną przełomową dekadą dla firmy Parker. Atrament Quink pojawił się na scenie w 1931 r., a dwa lata później opracowano nowy zbiornik na tusz, który pozwalał na utrzymanie aż dwa razy więcej atramentu bez zwiększenia rozmiarów piór. Ta nowatorska kreacja sprawiła, że Vacumatic, który posiadał owy system, wyprzedził sprzedaż Duofolda. Uznano go za arcydzieło Parkera i ukoronowanie jego długiej kariery jako czołowego producenta piór wiecznych i długopisów.
Śmierć założyciela i dalsze losy firmy
George Safford Parker zmarł w 1937 r. w Chicago w wieku 74 lat. Na szczęście firma Parker Pen Company kontynuowała swoją działalność.
Zaczęto skupiać się na tym, aby tworzyć produkty, które będą dostępne dla ludzi o różnej sytuacji finansowej. Stworzono model Parker 51 w kształcie cygara, który zdobył prestiżowe nagrody w dziedzinie wzornictwa, a kilka miesięcy później wypuszczono Parker 21, który był jego tańszym odpowiednikiem.
Przez lata rozwijano zarówno poszczególne modele, jak i całe zestawy, aby uzyskać najbardziej wartościowe i ceniona pióra wieczne. Aktualnie Parker nadal kojarzy się z klasą i luksusem, a odzwierciedlone jest to w liniach:
- Duofold,
- IM,
- Premier,
- Sonnet,
- Urban,
- Vector.